پژواک نیوز

نقش اینستاگرام در سفر - نشريه الکترونيک رویدادي جهان گردش • پژواک نیوز

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷

تاریخ انتشار:۲۳/۱۰/۹۶

نقش اینستاگرام در سفر

فاطمه سلیمی

جهان گردش – تصویر، یک هزار کلمه ارزش دارد. تصویر‌ها احساسات، افکار و واقعیت‌ها را منتقل می‌کنند؛ مواردی که به درستی نمی‌توانند توسط کلمات بیان شوند. جنبه‌های بصری، بخش بزرگی از سفر را تشکیل می‌دهند زیرا مسافرت یک معامله بزرگ اســـــت که مقدار آن به‌طور مداوم درحال افزایش اســـــت و دراین میان، عاملی حیاتی که در انتخاب سفرتوسط آقام نقش اصلی را ایفا می‌کند، جنبه بصری اســـــت. تصویر‌ها و فیلم ها، به ویژه آن‌هایی که توسط مسافران واقعی گرفته انجام گرفته‌اند، تاثیر حیاتیی در تصمیم‌گیری آقام داشته و اکثریت معتقدند در جستجوی هشدارات، جنبه‌های بصری  افزایش از متن‌ها و نظرات دارای اهمیت هستند. در میان انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام  توانسته به یکی از بزرگترین و فعال‌ترین سیستم عامل‌های رسانه‌ای که برارتباطات بصری تمرکز دارد، تبدیل شود.

اینستاگرام، یک پلن شبکه اجتماعی اســـــت که اجازه می‌دهد تا مخاطبان تصویر‌ها و فیلم ها را از گوشی هوشمند به اشتراک بگذارند. این نخستین رسانه اجتماعی اســـــت که به طور خاص برای کاربر روی دستگاه موبایل ساخته انجام گرفته اســـــت.اینستاگرام ابتدا در اکتبر ۲۰۱۰ به‌عنوان یک پلن رایگان موبایل منتشر انجام گرفت . اخیرا  به این نرم افزار ۷۰۰ میلیون کاربر دسترسی پیدا انجامه و به طور متوسط ۹۵ میلیون تصویر و فیلم در روز به اشتراک می‌گذارند. (Instagram press ۲۰۱۷؛ Parker ۲۰۱۶).

در فرآیند پلن‌ریزی تعطیلات سفر، مخاطبان اینستاگرام  با مرور تصویر‌های افرادی که در تعطیلات هستند به دنبال مقصد و مکان‌های مختلف  می‌پرداخانومد و سپس مقصد مورد نظررا انتخاب می‌کنند. مخاطبان با مشاهده تصویر‌های واقعی افراد از محل ویا محصول مورد نظر، در مقابل تصویر‌های ویرایش انجام گرفته مجلات مسافرتی و وب سایت‌ها، تصویر درست‌تری از مقصد خواهند داشت. عکاسی حرفه‌ای ممکن اســـــت جذاب باانجام گرفت، اما اگر تصویر در محل واقعی گرفته انجام گرفته باانجام گرفت، افزایش احتمال دارد که با تجربه شخصی مسافران در هنگام بازدید از محل مورد نظر ارتباط برقرارکند.

اینستاگرام، در رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده نقش حیاتیی ایفا می‌کند، این سیستم عامل صرفا به‌عنوان ابزار ارتباطی نیست بلکه  باید نقش پیچیده‌ی آن را درک کنیم که با امور اقتصادی، تجاری و اجتماعی درگیر اســـــت. بررسی نحوه نمایش اینستاگرام در ایجاد یک مقصد گردشگری مشخص می‌کند که این نرم افزار و مخاطبانش باید به‌عنوان یک فرم جدید ارتباطی معرفی شوند. عمق حضور اینستاگرام به‌عنوان یک کانال ارتباطی جدید در ارتقاء موقعیت‌های توریستی در دنیا، غیر قابل انکار اســـــت. از طریق امکانات این نرم‌افزار، افراد می‌توانند به‌آسودهی مکان‌های گردشگری را بیابند، بدون آن که زمان زیادی را صرف خواندن متن ها ونوشته‌های طولانی درمورد سفر کنند. اینستاگرام، نه تنها به عنوان یک آلبوم تصویر آنلاین بلکه به عنوان یک رسانه تبلیغاتی مورد اســـــتفاده قرار می‌گیرد زیرا ویژگی‌های پیچیده دارد که دسترسی آسوده به هشدارات و نیز انتشار آن برای عموم را فراهم می‌کند.

در بخش گردشگری، مخاطبان می‌توانند از آن به‌عنوان کانال تبلیغاتی اســـــتفاده کنند. با این حال، حیاتی اســـــت که اشاره کنیم که روند ارتقاء در این رسانه اجتماعی  با رسانه‌های معمولی مانند چاپ و تبلیغات الکترونیکی متفاوت اســـــت، به این علت که این رسانه توانایی تغییر دادن مخاطبان به یک بازاریاب بالقوه برای هر یک از مطالب بصری آپلود انجام گرفته را دارد.

تصویر‌ها، بخش بزرگی از بازاریابی سفر و جنبه‌های بصری، نقش مرکزی را در ارتباطات بازاریابی ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل اینستاگرام باید بخشی از پلن‌های بازاریابی سازمان‌های مدیریت مقصد باانجام گرفت. تصویر ها تأثیر زیادی بر رفتار و نحوه خرید مصرف کننده دارند، زیرا آنها راه را برای مصرف کنندگان برای ایجاد یک اتصال بصری با محصول، قبل از خرید فراهم می‌کنند. محتویات ویدئویی نیز یک روش منحصر به فرد دیگر اینستاگرام اســـــت که از طریق آن مخاطبان می‌توانند با مقصد‌ها ارتباط برقرار انجامه و با به اشتراک‌گذاری فیلم محبوبشان بر رفتار مسافران تأثير بگذارند.

بر رفتار انسان  هنگام سفر عوامل متعددی تاثیرگذار اســـــت ، لیکن امروزه حساب اینستاگرام توانسته با تاکید بر روی جلوه‌های بصری، صوتی، روایت و تخیل مخاطبان، امکان معرفی و ارتقاء محل مورد نظر گردشگران را  فراهم کند.تاکنون زیاد از ۱۷۹ میلیون پست با عنوان سفر در اینستاگرام منتشر انجام گرفته  که نشان از پتانسیل بالای آن در روند توسعه صنعت سفر و گردشگری دارد.

*کارشناس ارانجام گرفت پلن ریزی گردشگری / نقل از نشریه شماره ۱۹ دیار آشنا

 

http://telegram.me/jahanegardesh